Mijn eerst eigen Street art

Nadat ik zoveel mooie Street art ben tegengekomen en er al best een aantal post over heb geschreven, werd ik zelf ook wel benieuwd naar het maken ervan. Om dit uit te proberen en de ware Street artist in mij naar boven te laten komen, volgde ik een spoedworkshop Street of stencil art bij Egbert Scheffer. (zie vorige post voor een interview)

Egbert legt om te beginnen even uit wat de workshop precies inhoud. “Ik ontvang de mensen. Onder de koffie vertel ik wat over graffiti en Street art. Ik vertel ook dat ze hier niet bij een graffiti workshop zijn maar meer bij een stencil/Street art workshop. Dan loop ik naar de snijtafel en daarop leg ik uit hoe je zo’n sjabloon snijdt, en geef wat tips en tricks. Terwijl de ene helft bezig gaat met het snijden van stencils, laat ik de andere helft de achtergrond van het doek spuiten.”

Schermafbeelding 2014-01-19 om 20.50.04

Dan mag ik zelf achter de snijtafel plaatsnemen. Onder al het papier dat de tafel bedekt zie ik ineens mijn gezicht tevoorschijn komen. “Waarom snij je op een spiegel?” vraag ik. Het simpele antwoord luidt dat een spiegel glad is, natuurlijk, en je zo vloeiender kunt snijden. Als ik heb geleerd hoe ik de A netjes uit moet snijden, het is moelijker dan je denkt, mag ik mijn eigen naam uit een A4-tje snijden. Na wat gepruts is het me gelukt, alhoewel de letters elk een ander lettertype hebben.

foto 3

Voor ik mijn zelfgemaakte sjabloon op het doek mag spuiten moet ik eerst wat oefenen op een groot bord vol graffiti dat in het atelier staat. Ik kies een mooie kleur blauw uit de honderd verschillende spuitbussen en probeer met net zoveel souplesse als Egbert mijn naam op het bord te spuiten. Helaas lijkt het niet eens een beetje op wat ik in mijn hoofd dacht te gaan doen. Nog een keer proberen dan maar. Na wat hulp (ik moest de spuitbus dichter bij het bord houden) kwam er eindelijk iets leesbaars te staan.

foto 4

Daarna was het dan tijd voor mijn kunstwerk. Met schort en handschoenen aan begon ik mijn doek een achtergrondkleur te geven. Daarna koos ik een sjabloon met visjes uit om de achtergrond mee te versieren. “Zo doen de meeste mensen het. Eerst een achtergrondkleur, dan een sjabloon met een patroon voor op de achtergrond, en dan nog een zelfgemaakt sjabloon”, vertelt Egbert. Dus dat doe ik ook. Ik leg mijn eigen zelfgemaakte sjabloon met VERA op het schilderijtje en spuit het, al zeg ik het zelf, behoorlijk soepel in een bijpassende kleur blauw.

IMG_4594

Voor de finishing touch laat Egbert me zien hoe je in lagen kunt spuiten door het sjabloon wat te verschuiven en het met een andere kleur over te spuiten. Nog een ster in de rechterbovenhoek en mijn eerste, bijna zelfgemaakte, Street art werk is af. En zie hier het resultaat.

Schermafbeelding 2014-01-19 om 20.53.14

Vanaf 29 januari start Egbert nu ook met open workshops, voor als je geen groep bij elkaar kunt krijgen. Zie voor meer informatie zijn site. 

Een Reactie op “Mijn eerst eigen Street art

Geef een reactie

