Kleine mensjes in de stad

slinkachublog

Denk aan miniatuur, Madurodam of Slinkanchu. Deze Londens kunstenaar heeft een heel bijzondere manier van Street art. Hij werkt met modeltreinpoppetjes. Een uitgegroeide hobby, noemt hij het zelf. In 2006 begon hij met het beschilderen van deze poppetjes om ze daarna op straat te plaatsen en er foto’s van te maken. Nu heeft hij een blog, verschillende boeken uitgebracht, en tentoonstellingen in onder andere Duitsland, Londen en België. Helaas zijn deze grappige poppetjes nog niet op de Nederlandse straten te zien. Slinkanchu is zelf niet heel moeilijk of diepzinnig in zijn werk. In de pagina op zijn site genaamd ‘veelgevraagde vragen’ zegt hij: “mijn inspiratie komt zoals bij de meeste mensen van denken.” En soms wat mensen-kijken, in zijn schetsboek tekenen of het nieuws lezen. Wat hij wil laten zien is hoe eenzaam en melancholisch het leven kan zijn in zo’n grote wereld. Hoe klein we allemaal eigenlijk zijn. En humor. Humor is ook een belangrijk deel in zijn werk. Ik moet toegeven dat ik stiekem ook wel heb zitten glimlachen bij al die kleine mensjes.

Het volgende dialoog komt uit een van Slinkachu’s boeken ‘Little people in the City’. Slinkachu kwam tijdens zijn werk een keer een agent tegen…

Politieagent: Pardon meneer. Zou u me kunnen vertellen waar u mee bezig bent?
Slinkachu: Oh. Eh… Ik was net dit kleine plastic mannetje aan het vastlijmen.
Politieagent: Eh?
Slinkachu: Hier, kijk. Het is een… eh… een soort van kunstding. Ik maak foto’s van deze kleine mensen. En dan laat ik ze staan.
Politieagent: Oh, aha! Leuk! Sorry, ik dacht dat u lijm aan het snuiven was. Dat gebeurd hier veel.
Slinkachu: Ja, ha.
Politieagent: Ja, dit is leuk. En ook een klein autootje! Lief. Mijn kinderen zouden dit heel leuk vinden!
Slinkachu: Ja… Het is een eh… kleine prostitué. En een klant. In de auto.
Politieagent: …Oh …Oh, zo eh… Ga rustig door.
Slinkachu: Eh, ja. Bedankt…

Geef een reactie

