“Ik werd beschouwd als voorloper”

HugoKaagman

Hugo Kaagman, een pionier in de Nederlandse Street art, ook wel de Stencil King genoemd. In 1977 ontdekte de 58-jarige kunstenaar de spuitbus, waarna hij overging in het maken van stencils. In dit interview vertelt hij over zijn jeugd, zijn werk en de verschillende stijlen die hij heeft ontdekt. 

Hugo maakte in de jaren zeventig deel uit van een kraak- en punk beweging. “Ik had vroeger een soort kraakpand, ‘Galerie Anus’. En punk is do it yourself, dus iedereen kon wat maken en hier neerleggen. Ik maakte toen ook zelf dingen. Deze punkbeweging werd in 1977 onderdrukt door de media, ze vonden het een beetje eng.” Om te laten zien dat de punk beweging nog wel leefde gingen ze de namen van punk bandjes op straat schrijven, er kon immers niet via een andere weg reclame worden gemaakt.

“Ik stencilde hiervoor in die tijd ook punkkrantjes, met een stencil machine.” Hiervoor gebruikte hij overtrekpapier, zodat de stencils in meerdere kleuren over elkaar gedrukt konden worden. “Toen ontdekte ik dat dat met sjablonen ook ging. Ik ben heel zuinig. Ik bewaar ze allemaal, en repareer ze als ze stuk gaan met plakband. Ik heb ze nooit geteld maar het zullen er zo’n 100.000 zijn.”

‘Toen werd ik ineens beschouwd als voorloper’

Het Cans festival, georganiseerd door de wereldberoemde Engelse Street artist Banksy, was voor Hugo een openbaring. Hugo werd als enige Nederlandse Street artist uitgenodigd om samen met nog negentien andere kunstenaars een verlaten tunnel in Engeland op te fleuren met hun stencilkunst. “In de jaren negentig was ik de enige die hiermee bezig was. De graffiti van Amsterdam in die tijd deed de Amerikaanse stijl na. Grote bubbelletters, egotripperij. Ik maakte vaak mooie dingen of maatschappelijk geïnteresseerd met sjablonen. Daar werd een beetje op neergekeken. Hierna kwam Banksy en het festival in de kranten en begrepen mensen het beter. Toen werd ik ineens beschouwd als voorloper.”

Cansfestival Londen (2008)

Cansfestival Londen (2008)

In zijn jaren als Street artist heeft Hugo verschillende stijlen gehad, zoals fullcolour, Delftsblauw en zebrastijl. “Mijn stijl is collage, ik plak allemaal dingen bij elkaar. Alles valt te combineren. Zo combineer ik sjablonen uit 1977 met sjablonen van nu. Mijn Delftsblauwe stijl is eigenlijk heel erg nationalistisch. Ik zou eigenlijk een soort Wilders aanhanger moeten zijn, maar ik vind Wilders walgelijk”.

‘Ik had mijn eigen vloot, negentien vliegtuigen!’

In 1983 kreeg Hugo een opdracht van British Airways. Hij mocht ontwerpen maken voor negentien vliegtuigen. Dit was overigens ook de leukste en grappigste opdracht die hij ooit heeft gehad. “Ik had mijn eigen vloot, negentien vliegtuigen. En ze vliegen de hele wereld over!”. Daarna komt de Hema. Hiervoor heeft hij talloze slabbertjes, mokken en deurmatten ontworpen.

Hugo Kaagman - vliegtuig

Hugo Kaagman – Britisch airways

Naast punk is reggae een inspiratiebron voor Hugo. “Deze zijn beide heel interessant. Punk heeft meer mooie kunst opgeleverd en vanuit reggae kwam goede muziek, bijvoorbeeld hiphop. Een andere inspiratiebron is Escher, die in elkaar passende patronen vind ik heel erg goed.” Ook vind Hugo originaliteit heel belangrijk. “Ik ben op zoek naar een eigen invloed. Iedereen moet iets van zijn eigen cultuur toevoegen.”

Het liefst werkt Hugo in opdracht. Als er geen opdracht is, verzint hij er wel eentje. “Afgelopen week heb ik kerstballen gemaakt. Ik lijk wel een Chinese fabriek, maar het is leuk en er is vraag naar.” In de verdere toekomst wil hij vooral zijn verschillende uitvindingen laten zien in iets dat minder tijdelijk is dan een muur of schutting. “In een huis, groot huis, met al mijn stijlen. Een oriëntaalse kamer, een punk kamer, een Delftsblauwe kamer. Zodat je door alle wereldjes kunt lopen die ik onderzocht en geschapen heb.”

Voor meer foto’s van Hugo Kaagman kijk op zijn website: http://www.kaagman.nl/

Geef een reactie

